Bemærk venligst, at reglerne for robotsumo er ændret i forhold til sidste års turnering. Reglerne i robotsumo er udviklet i samarbejde med Ole Caprani, ved Institut for Datalogi, Aarhus Universitet.

Robotsumobrydning

Robotsumobrydning er en konkurrence hvor hold kæmper mod hinanden med deres robotter. Kampene foregår på en rund bane og ligesom i rigtig sumobrydning gælder det om at skubbe modstanderen ud ad banen. Robotterne der kæmper kaldes sumorobotter, eller bare sumobots.

Deltagerne

Robomania Robotturnering på Danmarks Robotfestival er åben for deltagere fra 9-17 år.

Kamp mellem to sumorobotter.

De 2 vægtklasser

I år har Robomania indført en ny kategori af sumorobotter og afholder derfor to konkurrencer i hver sin vægtklasse. Letvægt med en maksimal vægt på 1 kg. Og sværvægt med en maksimal vægt på 1,5 kg. Robotterne i letvægtsklassen bygges af LEGO, fx LEGO Mindstorms EV3 og NXT. I sværvægtsklassen bygges robotterne af valgfrie materialer, eller et byggesæt fra fx VEX Robotics eller MakeBlock mBot.

LEGO Robotsumo

Letvægtsklasse: 1 kg.

Som udgangspunkt må der kun bruges LEGO til at bygge sumorobotter med i letvægtsklassen. Der må dog gerne bruges papir, karton, pap, tape, snor, kabelstrips o.lign. til, at bygge robotten. Andre materialer må bruges til dekoration, hvis de ikke har anden funktion end dekoration. 

Robotterne skal fungere autonomt og de må derfor ikke modtage signaler udefra. Styringen skal foregå ved hjælp af de sensorer og det program, som robotten er udstyret med.

Max vægt: 1 kg
Max længde: 25 cm
Max bredde: 25 cm

  • Sumorobotter bliver målt og vejet før de deltager i en sumokamp.
  • Det er ikke tilladt at udstyre robotten med projektilvåben.
  • Robotten må ikke være til fare for mennesker.
  • Hvis en sumorobot i letvægtsklassen vejer mere end 1 kg, flyttes den over i sværvægtsklassen.

ROBOTSUMo med Valgfri teknologi

Sværvægtsklasse: 1,5 kg.

I sværvægtsklassen er der frit valg af materialer og teknologi. Du kan lave dit eget robotdesign, eller bygge en robot af et robotbyggesæt

Robotterne skal fungere autonomt og de må derfor ikke modtage signaler udefra. Styringen skal foregå ved hjælp af de sensorer og det program, som robotten er udstyret med.

Max vægt: 1,5 kg
Max længde: 25 cm
Max bredde: 25 cm

 

  • Sumorobotter bliver målt og vejet før de deltager i en sumokamp.
  • Det er ikke tilladt at udstyre robotten med projektilvåben.
  • Robotten må ikke være til fare for mennesker.

Sumobanen

Sumobanen er rund plade med en diameter på 110 cm. Den matsorte overflade er belagt med påklistret groft sand inden maling. Dette giver  sumorobotterne et bedre vejgreb.

Sumobanen er omkranset af en hvid kant på 5 cm og er hævet over gulvet.

Konkurrencerne for begge vægtklasser kører på samme slags bane.

Sumobanens totale diameter er 110 cm.

Klik på billede for at se sumobanens ru overflade.

Sumobanen har en hvid kant på 5 cm.

Sumokampen

En sumokamp udkæmpes mellem 2 robotter på sumobanen og kampen ledes af en dommer. Dommeren tildeler point til de 2 robothold nær kampen er færdig.

  1. Robotterne placeres i ringen med front pegende udad mod kanten.
  2. Dommeren starter kampen ved at tælle ned: 3-2-1-Start.
  3. På ordet: Start, aktiveres robotterne. Robotterne skal vente 3 sekunder før de må bevæge sig.
  4. Robotterne skal herefter køre ud til kanten af sumoringen og dreje mindst 90 grader.

  • Deltagerne fra begge robothold skal træde 2 meter væk fra banen.
  • Efter start må robotter ikke berøres, fjernstyres, eller påvirkes af signaler udefra.
  • En sumokamp varer ca. 2 minutter. Dommeren har det sidste ord.
  • Sumorobotten er ude af sumoringen, hvis den berører gulvet.

Sumorobotterne skal vende med fronten udad mod sumobanens hvide kant.

Hvem vinder?

En sumorobot vinder, hvis:

  • den vælter modstanderens robot.
  • skubber modstanderens robot ud af banen.
  • modstandernes robot selv kører ud af banen.
  • modstandernes robot ikke bevæger sig i 5 sekunder. Fx at robotten ikke starter, eller ophører med at fungere under kampen.

En sumokamp er uafgjort, hvis:

  • ingen af robotterne forlader ringen.
  • ingen af robotterne vælter i ringen indenfor 2 minutter.
  • begge robotter kører ud af ringen på samme tid.
  • Sumorobotten er ude af sumobanen, hvis den berører gulvet.

Dommeren kan genstarte en runde, hvis robotterne er låst sammen i mere end 15 sekunder og at der ikke sker synligt fremskridt i kampen.

Point

 

2 point for en sejr

1 point til hvert hold for en uafgjort kamp

0 point for en tabt kamp

Reglerne for robotsumo må distribueres med tydelig kildeangivelse til robotworkshop.dk. Der tages forbehold for ændringer og trykfejl.